Artykuły
Nr 1(4) (2013): Stan sztuki
Muzeum etnograficzne – między nauką a sztuką. O trybach legitymizacji w procesie kulturowego wytwarzania obiektów i kryzysie muzeów
-
Przesłane
-
10 June 2020
-
Opublikowane
-
01-04-2013
Abstrakt
Pole nauki i pole sztuki – te same przedmioty umieszczone w każdym z nich będą się zachowywać zupełnie inaczej, tak jakby obowiązywały je zupełnie odmienne prawa fizyki. Czy naukę i sztukę, ujmowane niejednokrotnie jako opozycje, można połączyć, skręcić łączącą je linię w zapętloną wstęgę Möbiusa? Co się stanie wówczas z przedmiotami, które znajdowały się w polu nauki? Czy w obliczu kryzysu muzeów sięganie po narzędzia i metody sztuki może przynieść rozwiązanie choćby niektórych problemów? Autorka stara się odpowiedzieć na te pytania. Zaczyna od zarysowania specyfiki kryzysu muzealnictwa i spojrzenia na instytucję muzeum ze współczesnej perspektywy krytycznej. Opisuje wypracowane w muzeach etnograficznych tryby legitymizacji uruchamiane w procesie kulturowego wytwarzania obiektów. Wyjaśnia, w jaki sposób muzealnictwo etnograficzne czerpało i czerpie z inspiracji, które znajduje w polu sztuki, by w końcu zmierzyć się z pytaniem o to, na ile inspiracje te mogą być pomocne w praktyce etnograficznej zmagającej się z kryzysem.
Bibliografia
- Barański J. 2010. Etnologia i okolice. Eseje antyperyferyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Barański J. 2007. Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, WydawnictwoUniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Becker H. 1982. Art Worlds, University of California Press, Berkley–Los Angeles–London.
- Carman J. 2010. Promotion To Heritage: How Museum Objects Are Made,[w:] Encouraging Collections Mobility: A Way Forward for Museums in Europe, F. Bergevoet, M. Hagedorn-Saupe, T. Jyrkkiö, A. Weij, Finnish National Gallery, s. 74-85. [dostęp online: http://www.lending-for-europe.eu/file-admin/CM/public/handbook/Encouraging_Collections_Mobility_A4.pdf]
- Clair J. 2009. Kryzys muzeów, tłum. J.M. Kłoczowski, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria. Gdańsk.
- Clifford J. 2000. Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, tłum. E. Dżurak i in. Wydawnictwo KR, Warszawa.
- Czachowski H. 2009. Przedmioty na horyzoncie: etnologia przeszłości czy współczesności? „Etnografia Nowa” 2009, nr 1, s. 13–18.
- Czyż P.P., Romeyko-Hurko M. 2011. „dMuseion: od bazy danych do muzeum cyfrowego, „Polskie Biblioteki Cyfrowe 2009. Materiały z konferencji”, Ośrodek Wydawnictw Naukowych (IChB PAN), s. 21–29. http://lib.psnc.pl/dlibra/docmetadata?id=360&from=publication; dostęp: 27.12.2012.
- Dant T. 2007. Przedmioty w czasie nowoczesność a „biografia”, tłum. W. Chodacz, O. Drenda, K. Niweliński, W. Wilk, S. Zgud, [w:] tegoż, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, s. 143–164.
- Dudek K. 2012a. Dotknąć i poczuć to zrozumieć, z Liesbet Ruben rozmawia Karolina Dudek, „Muzealnictwo”2012, nr 53.
- Dudek K. 2012b. W poszukiwaniu innej drogi, z Rossellą Ragazzi rozmawia Karolina Dudek, „Muzealnictwo”2012, nr 53.
- Dudley S. 2012. Materiality Matters: Experiencing the Displayed Object, Working Papers in Museum Studies Number 8 (2012), University of Michigan. http://ummsp.lsa.umich.edu/files2/8_dudley_2012.pdf; dostęp: 31.12.2012.
- Dypa K. 2012. Od kontemplacji do partycypacji – muzeum jako miejsce dialogu ze zwiedzającymi, „Biuletyn Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej” 2012, s. 203–230.
- Grossman A., Kimball S. 2009. The Memory Archive: Filmic Collaborations in Art and Anthropology, “Reconstruction” 9.1. http://reconstruction.eserver.org/091/grossman&kimball.shtml; dostęp: 31.12.2012.
- Grzonkowska J. 2011. Jean Clair, Kryzys Muzeów. Globalizacja Kultury, tłum. Jan Maria Kłoczowski, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria. Gdańsk 2009. „Muzealnictwo” nr 52, s. 348–350.
- Habich S., 2003. Dialogic Museum Exhibits and the Process of Community Collaboration, MSTD 270: Curatorial Processes. http://www.gwu.edu/~mstd/Publications/2004/Sara_Habich.pdf; dostęp: 11.12.2012.
- Hoskins J. 1998. Biographical objects: how things tell the stories of people’s lives, Routledge, London–New York.
- Karp I., Mullen Kreamer C., Lavine S. 1992. Museums and communities: the politics of public culture, Woodrow Wilson International Center for Scholars, Smithsonian Institution Press, Washington.
- Kirschenblatt-Gimblett B. 2011. Od etnologii do dziedzictwa. Rola muzeum, „Etnografia Nowa” 2011, nr 3, s. 125–136.
- Kopytoff I. 2003. Kulturowa biografia rzeczy – utowarowienie jako proces, Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. M. Kempny, E. Nowicka, PWN, Warszawa.
- Kowalczyk W. 2010. Celebrować, zabawiać czy edukować? Po co społeczeństwu są dziś publiczne muzea?, „Muzealnictwo” 2010, nr 51, s. 55–62.
- Krmpotich C., Anderson D. 2005. Collaborative Exhibitions and Visitor Reactions: The Case of Nitsitapiisinni: Our Way of Life, “Curator: The Museum Journal” 2005, Volume 48, Issue 4, s. 377–405.
- Kuo Wei Tchen J. 1992. Creating a Dialogic Museum, [w:] Museums and Communities. The politics of Public Culture, red. S.D. Lavine, I. Karp, C.M. Kreamer, Smithsonian Institution Press, Washington–London.
- Macdonald S. 2002. Behind the Scenes at the Science Museum, Berg, Oxford–New York.
- Maitresse F. 2010. Collection Startegies Now!, [w:] Encouraging Collections Mobility: A Way Forward for Museums in Europe, F. Bergevoet, M. Hagedorn-Saupe, T. Jyrkkiö, A. Weij, Finnish National Gallery, brak miejsca, s. 74–85. http://www.lending-for-europe.eu/fileadmin/CM/public/handbook/Encouraging_Collections_Mobility_A4.pdf; dostęp: 22.12.2012.
- Ogrodzki P. 2010. Zabezpieczenie muzeów i ich zbiorów. Kierunki działań prewencyjnych w roku 2010, „Cenne Bezcenne Utracone” kwiecień-czerwiec 2010, nr 2(63), s. 8–11.
- Piotrowski P. 2011. Muzeum krytyczne, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
- Poprzęcka M. 2009. Na oko: znowu o muzeach, „Dwutygodnik” 2009, s. 16. http://www.dwutygodnik.com/artykul/582’; dostęp: 22.12.2012.
- Rose G. 2010. Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, tłum. E. Klekot, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Sikora S. 1996. Jak to się robi w Nowym Jorku? Wystawy, „Polska Sztuka Ludowa – Konteksty” 1996, t. 50, z. 1–2, s. 76–79.
- Simon N. 2010. The Participatory Museum, Museum 2.0, Santa Cruz.
- Svašek M. 2007. Anthropology, Art and Cultural Production, Pluto Press.Ann Arbor, London.
- Święch I., Święch J. 2011. Fluktuacja znaczeń pojęcia muzeum. Post scriptum do przemyśleń Piotra Szackiego. „Etnografia Nowa”2011, nr 3, s. 105–114.
- Tańczuk R. 2007. Kolekcja jako przedmiot biograficzny. „Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство”2007, Випуск 07, s. 150–160.
- Tańczuk R. 2011. Ars colligendi kolekcjonowanie jako forma aktywności kulturalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
- Watson S. (red.). 2007. Museums and their Communities. Routledge. Oxon, New York.
- Widacka-Bisaga A., Zaucha T. 2011. Słowo i obraz. Digitalizacja zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, „Muzealnictwo”2011, nr 52, s. 102–114.
Downloads
Download data is not yet available.