Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 2(7) (2014): What Did We Get from Counterculture?

The Influence of Counterculture on the Cultural Configuration of the Internet

  • Marta Juza
DOI
https://doi.org/10.51196/srz.7.10
Submitted
June 23, 2020
Published
2014-11-01

Abstract

The main purpose of the article is to present the influence of the counterculture on the development of the culture configuration – that means all the normative, symbolic and material elements of culture – of the Internet. The intensive development of computer technologies, including computer networks, took place in California, where counterculture had begun some time earlier. Many inventors of various new computer technologies, as well as members of the first virtual communities, were sympathizers of counterculture. One of the most important contributions of the counterculture to the culture configuration of the Internet was the idea of personal computers. On the influence of the counterculture the Internet was said to be an instrument which should provide communication freedom, free speech and creating of new communities. This way of thinking about the Internet is still partially presented but the Internet began to be used by the forces which the counterculture was afraid of. In effect the Internet became dangerous to personal freedom, dignity and privacy.

References

  1. Bolter J. D. 1990. Człowiek Turinga. Kultura Zachodu w wieku komputera, tłum. T. Goban-Klas, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  2. Castells M. 2003. Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, tłum. T. Hornowski, Rebis, Poznań.
  3. Castells M. 2012. Networks of Outrage and Hope. Social Movements in the Internet Age, Polity Press, Cambridge.
  4. Davis E. 2002. TechGnoza. Mit, magia + mistycyzm w wieku informacji, tłum. J. Kierul, Rebis, Poznań.
  5. Florida R. 2010. Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego, tłum. T. Krzyżanowski, M. Penkala, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
  6. Hafner K. 1998. Where Wizards Stay Up Late. The Origins of the Internet, Simon & Schuster, New York.
  7. Hardt M., Negri A. 2005. Imperium, tłum. S. Ślusarski, A. Kołbaniuk, WAB, Warszawa.
  8. Heath J., Potter A. 2010. Bunt na sprzedaż. Dlaczego kultury nie da się zagłuszyć, Muza, Warszawa.
  9. Herz J. C. 1999. Wędrówki po Internecie, tłum. P. Sitarski, Zysk i S-ka, Poznań.
  10. Himanen P. 2001. The Hacker Ethic and the Spirit of the Information Age, Random House Trade Publishers, New York.
  11. Hofmokl J. 2002. Rozwój pola organizacyjnego Internetu – dominacja sieciowej formy porządku społecznego, „Studia Socjologiczne” 2002, nr 4, s. 85–112.
  12. Isaacson W. 2011. Steve Jobs, tłum. M. Strąków, P. Bieliński, Insignis, Kraków.
  13. Jawłowska A. 1975. Drogi kontrkultury, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
  14. Juza M. 2013. Punkty węzłowe w internetowej sieci informacyjnej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis 137, Studia Sociologica V” 2013, vol. 1, s. 15–27.
  15. Lessig L. 2005. Wolna kultura. W jaki sposób wielkie media wykorzystują technologię i prawo, aby blokować kulturę i kontrolować kreatywność, tłum. P. Białokozowicz, WSiP, Warszawa.
  16. Levy S. 2001. Hackers. Heroes of the Computer Revolution, Penguin Publisher, New York.
  17. Markoff J. 2006. What the Dormouse Said. How the Sixties Counterculture Shaped the Personal Computer Industry, Penguin Books, London.
  18. Merton R. 2002. Teoria socjologiczna i struktura społeczna, tłum. E. Morawska i J. Wertenstein-Żuławski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  19. Postman N. 2004. Technopol. Triumf techniki nad kulturą, tłum. A. Tanalska-Dulęba, Muza, Warszawa.
  20. Rheingold H. 1993. The Virtual Community. Homesteading on the Electronic Frontier, MIT Press, Cambridge, Mass.
  21. Rheingold H. 2002. Smart Mobs. The Next Social Revolution. Transforming Cultures and Communities in the Age of Instant Access, Basic Books, Cambridge.
  22. Roszak Th. 1986. From Satori to Silicon Valley. San Francisco and the American Counterculture, Don’t Call It Frisco, San Francisco.
  23. Roszak, Th. 1995. The Making of the Counter Culture, University of California Press, Oakland.
  24. Sztompka P. 2003. Socjologia. Analiza społeczeństwa, Znak, Kraków.
  25. Turner F. 2006. From Counterculture to Cyberculture. Stewart Brand, the Whole Earth Network, and the Rise of Digital Utopianism, University of Chicago Press, Chicago.
  26. Wellman B., Haythornthwaite C. 2002. Moving the Internet out of Cyberspace, [w:] The Internet in Everyday Life, red. B. Wellman, C. Haythornthwaite, Blackwell, Oxford, s. 3–45.
  27. Wise R. 2000. Multimedia. A Critical Introduction, Routledge, New York.

Downloads

Download data is not yet available.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.