Przejdź do głównego menu Przejdź do sekcji głównej Przejdź do stopki

Artykuły

Nr 1(22) (2022): Powrót metafizyki

Mindfulness jako nowy ethos korporacji

DOI
https://doi.org/10.51196/srz.22.7
Przesłane
4 lipca 2022
Opublikowane
31-12-2022

Abstrakt

Mindfulness z ośrodków terapeutycznych przeniknęło do życia społecznego i jest obecnie jedną z najpopularniejszych metod samopomocy (ang. self-help), która od kilku lat robi zawrotną karierę. Przez dziesięciolecia uważność była dostosowywana do świata zachodniego, a mindfulness opanowało nie tylko dyskurs akademicki związany ze zdrowiem, ale też zaczęło się coraz częściej pojawiać się w dyskusjach o zarządzaniu i przyszłości edukacji.

W pierwszej części artykułu przedstawiam zamysł uważności. Wskazuję na jej nowoczesny, zindywidualizowany oraz sekularny, charakter. W tym celu przywołuję prace Jona Kabat-Zinna, który opracował współczesną wersję uważności i zapoczątkował rewolucję mindfulness. W drugiej ukazuję zaś mindfulness jako styl życia. Poprzez sumienne wykonywanie praktyk staje się ono bowiem niejako współczesną wersją ascezy, która ma prowadzić do ogólnie pojętego dobrostanu. Budzi to skojarzenia z założeniami ascezy protestanckiej oraz ethosu kapitalizmu opisanego przez Maxa Webera.

Na szczególną uwagę zasługuje model wprowadzenia praktyki uważności do firm, o którym traktuje trzecia część artykułu. W kontekście neoliberalnego systemu wpisuje się ono w nurt rozwoju osobistego i stanowi praktyczne rozwiązania dla pracowników. Wytwarza również własną etykę, która przynależy do nurtu indywidualizmu.

Ostatnia część tekstu została poświęcona zagadnieniu McMindfulness, czyli krytyce wprowadzania uważności do firm. W tym podrozdziale prezentuję argumenty wskazujące na wykorzystanie tej techniki w celu podnoszenia zysków firmy i pacyfikacji pracowników.

Wszystkie te elementy ukazują mindfulness jako praktykę dostosowaną do warunków neoliberalnych, która przyjmuje oraz modyfikuje konkretne założenia wywodzące się z ascezy protestanckiej. W konsekwencji sprawia to, że praktykowanie medytacji powoli przestaje być jedynie metodą terapii, a staje się ogólnie obowiązującą normą w dążeniu do dobrostanu psychicznego, choć może także stać się ethosem współczesnych korporacji.

Bibliografia

  1. Achor S., Gielan M. 2015. The Busier You Are, the More You Need Mindfulness. https://hbr.org/2015/12/the-busier-you-are-the-more-you-need-mindfulness; dostęp: 20.08.2021.
  2. Amazon’s Amazen Kiosk (Quick Reupload). 2021. https://www.youtube.com/watch?v=2X2yMDsQPDw; dostęp: 22.08.2021.
  3. Babij J. 2015. Stres i struktura, czyli jak stresuje Cię Twoje miejsce w pracy. https://mindfulnessinside.pl/struktura-i-stres-praktyka-mindfulness-w-pracy; dostęp: 20.08.2021.
  4. Babij J. 2017. Mindfulness w IKEA – case study. https://mindfulnessinside.pl/mindfulness-case-study-ikea-w-pracy; dostęp: 20.08.2021.
  5. Bateman T. 2021. Amazon Unveiled Its New ‘AmaZen Wellness Booth’ for Workers. Then It Deleted the Video. https://www.euronews.com/next/2021/05/28/amazon-s-amazen-wellness-booth-was-unveiled-on-wednesday-then-it-deleted-the-video; dostęp: 22.08.2021.
  6. Cain R. 2018. How Neoliberalism is Damaging Your Mental Health. https://theconversation.com/how-neoliberalism-is-damaging-your-mentalhealth-90565; dostęp: 19.08.2021.
  7. Dobroczyński B. 1997. New Age, Znak.
  8. Finbaker K. 2020. What Is Mindfulness and Why Is It Important in a Workplace. https://www.zevohealth.com/blog/what-is-mindfulness-and-why-isit-important-in-a-workplace; dostęp: 8.07.2021.
  9. Galles D. 2015. Mindful Work: How Meditation is Changing Business From the Inside Out, Houghton Mifflin Harcourt.
  10. Giddens A. 2010. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  11. Hill N. 1994. Myśl i bogać się, tłum. W. Sadowski, „Studio Emka”.
  12. Iwanicki J. 2012. Geneza i etyka gospodarcza nowożytnego kapitalizmu. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/5785/1/2012_PPES2_11_19.pdf; dostęp: 27.11.2021.
  13. Kabat-Zinn J. 2016. Gdziekolwiek jesteś, bądź, tłum. H. Smagacz, Czarna Owca.
  14. Knoblauch H. 1996. „Niewidzialna religia” Thomasa Luckmanna, czyli o przemianie religii w religijność, [w:] T. Luckmann, Niewidzialna religia. Problem religii we współczesnym społeczeństwie, tłum. L. Bluszcz, NOMOS, s. 7–41.
  15. Marsh L. 2018. Mindfulness robi wam wodę z mózgu. https://krytykapolityczna.pl/gospodarka/mindfulness-korporacje-prawa-pracownicze; dostęp: 19.08.2021.
  16. Marzec J. 2022. Zawiedzione nadzieje – neoliberalne konteksty ruchu mindfulness, [w:] Religijność i duchowość z perspektywy pedagogicznej. Od idei do empirii, red. M Szczepska-Pustkowska, S. Zielka, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, s. 67–90.
  17. Pickert K. 2014. The Mindful Revolution. https://time.com/1556/the-mindful-revolution/; dostęp: 13.12.2021.
  18. Purser R. 2019. McMindfulness: How Mindfulness Became the New Capitalist Spirituality, Watkins Media.
  19. Radoń S. 2017. Cz y medytacja naprawdę działa, Wydawnictwo WAM.
  20. Schaufenbuel K. 2015. Why Google, Target and General Mills Are Investing in Mindfulness. https://hbr.org/2015/12/why-google-target-and-general-mills-are-investing-in-mindfulness; dostęp: 20.08.2021.
  21. Tan C. 2015. Just 6 Seconds of Mindfulness Can Make You More Effective. https://hbr.org/2015/12/just-6-seconds-of-mindfulness-can-make-you-more-effective; dostęp: 20.08.2021.
  22. Toffler A. 1986. Trzecia fala, tłum. E. Woydyłło, In Plus.
  23. Weber M. 2018. Szkice z socjologii religii, tłum. J. Prokopiuk, VIS.
  24. Weber M. 2020. Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. D. Lachowska, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  25. Wons K. 2021. Jeszcze chrześcijaństwo czy już może coaching? Teologia sukcesu jest ukrytym nihilizmem. https://klubjagiellonski.pl/2021/11/21/jeszcze-chrzescijanstwo-czy-juz-moze-coaching-teologia-sukcesu-jest-ukrytymnihilizmem/; dostęp: 28.11.2021.

Downloads

Download data is not yet available.

Podobne artykuły

1 2 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.