Artykuły
Nr 1(4) (2013): Stan sztuki
Bity, wirusy, sieci. Trzy przypadki polskiej sztuki najnowszej: Lisek/Brzeziński/Janicki
-
Przesłane
-
10 June 2020
-
Opublikowane
-
01-04-2013
Abstrakt
Artykuł omawia trzy przypadki (case study) najnowszej polskiej sztuki medialnej (Robert B. Lisek, Michał Brzeziński, Paweł Janicki) w kontekście przemian kulturowo-społecznych związanych z rozwijaniem się systemów społeczeństwa sieci, jak też nauki, w tym teorii informacji, fizyki kwantowej, biologii i filozofii. Tekst wskazuje na sztukę, która ma funkcję krytyczną i destabilizującą zastane schematy komunikacyjne, naukowe i kulturowe. W tej nowej praktyce artystycznej dochodzi bowiem do silnego sprzężenia pomiędzy działalnością twórczą oraz teoriami naukowymi i nowymi narzędziami technologicznymi.
Bibliografia
- Agamben G. 2003. The Open: Man and Animal, tłum. K. Attell, Stanford University Press, California.
- Brzeziński M. 2011a. Michał Brzeziński: FAKE ART, katalog wystawy, BWA, Nowy Sącz.
- Brzeziński M. 2011b. Zoe, Bios… IT = Interfejs Transgatunkowy, http://www.brzezinski.zdnet.pl/michal-brzezinski/education-practice/discussions-and-criticism/it-interfejs-transgatunkowy; dostęp: 06.06.2012.
- Brzeziński M. 2012. Afekt: Komunikacja transgatunkowa, czyli biosztuka z perspektywy egzotyki. http://www.brzezinski.zdnet.pl/michal-brzezinski/education-practice/discussions-and-criticism/kominikacja-transgatunkowa-czyli-biosztuka-z-perspektywy-egzoetyki; dostęp: 06.06.2012.
- Castells M. 2011. Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Deleuze G., Guattari F. 1987. A Thousand Plateaus, Capitalism and Schizofrenia, tłum. B. Massumi, University of Minnesota Press, Minneapolis.
- Janicki P. 2003. Ping Melody: ideological undercurrent, http://paweljanicki.jp/pingmelody_ideologicalundercurrent_en.html; dostęp: 27.07.2012.
- Jelewska A. 2012. Sensorium. Eseje o sztuce i technologii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
- Kurzweil R. 2006. The Singularity is Near: When Humans Transcend Biology, Penguin Books, London–New York.
- Lisek R.B. 2008. Spectrum. http://lisek.art.pl/gespenst.html; dostęp: 07.08.2012.
- Loewestein W.R. 1999. The Touchstone of Life: Molecular Information, Cell Communication, and the Foundation of Life, Oxford University Press, New York–Oxford.
- Manovich L. 2008. Software Takes Command. http://lab.softwarestudies.com/2008/11/softbook.html; dostęp: 05.01.2012.
- Parikka J. 2010. Insect Media: An Archaeology of Animals and Technology, University of Minnesota Press, Minneapolis.
- Shannon C. 1993. Collected Papers, IEEE Press, New York.
- Shrödinger E. 1998. Czym jest życie oraz Umysł i materia. Szkice autobiograficzne, tłum. S. Amsterdamski, Prószyński i Ska, Warszawa.
- Simondon G. 2011. On the Mode of Existence of Technical Objects, tłum. N. Mellamphy, D. Mellamphy, „Deleuze Studies” 2011, vol. 5.
- Wheeler J.A. 1994. At Home in the Universe, American Institute of Physics, New York.
- Wilson S. 2003. Information Arts: Intersections of Art, Science, and Technology, The MIT Press, Cambridge.
- Wilson S. 2010. Art + Science Now, Thames and Hudson, New York.
- Zielinski S. 2010. Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia, tłum. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Downloads
Download data is not yet available.