Artykuły
Nr 1(8) (2015): Symbole
Symbol jako narzędzie i cel w historii obrazów Aby’ego Warburga
-
Przesłane
-
23 June 2020
-
Opublikowane
-
01-04-2015
Abstrakt
W interpretacji obrazów przez Aby Warburga kluczową rolę, jak wiadomo, odgrywała koncepcja symbolu. Warburg rozwijał swoją koncepcję symbolu zarówno w opozycji do czysto formalnej historii życia form artystycznych, jak i do idei „ruchu estetycznego”, postrzegającego renesans jako ekspresję harmonijnego ideału piękna. Dla Warburga renesans był epoką wewnętrznych napięć, rywalizujących ze sobą nurtów artystycznych i duchowych, których wyjaśnienie, w kontekście powrotu do antyku, musi sięgać do samych antropologicznych reguł ekspresji ludzkiej jako obrazowego i symbolicznego opanowywania „pierwotnego lęku”. Odciśnięte w zbiorowej pamięci obrazy – dynamogramy, będące ekspresją podstawowych emocji ludzkich, zachowują swoją ważność jako „punkt orientacji” w procesie nieustannego zmagania się ze spuścizną antyku. Niniejszy tekst jest próbą analizy źródeł idei symbolu Warburga w perspektywie narzędzia, jakim musi posługiwać się nowoczesna historia sztuki, poszukująca związków pomiędzy obrazowaniem artystycznym i innymi sferami aktywności kulturowej. Z drugiej strony, analiza symbolu wyznaczała cel poszukiwań Warburga jako klucza do uchwycenia najważniejszych mechanizmów interpretacji miejsca człowieka w świecie („Orientierung”) i oscylowania świadomości ludzkiej pomiędzy magicznym wizerunkiem, zniewalającym człowieka, a abstrakcyjnym znakiem, będącym świadectwem władzy sprawowanej nad naturą, ale jednocześnie sygnalizującym możliwy zanik kreatywnej wyobraźni.
Bibliografia
- Antoni C. 1950. Vom Historismus zum Soziologie, übersetzt von Walter Goetz, K.F. Koehler, Stuttgart.
- Buchloh B. 2011. Atlas Gerharda Richtera. Archiwum anomiczne, tłum. K. Bojarska, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2011, nr 2–3, s. 184–195.
- Carlyle T. 1882. Sartor Resartus. Życie i zdania Pana Teufelsdröckha, tłum. S. Wiśniowski, Lewental, Warszawa.
- Ferretti S. 1989. Cassirer, Panofsky, and Warburg. Symbol, Art, and History, tłum. R. Pierce, New Haven, London.
- Gombrich E.H. 1986. Aby Warburg. An Intellectual Biography. With a Memoir on the History of the Library by Fritz Saxl, Phaidon, Oxford.
- Heckscher W.S. 1985. The Genesis of Iconology, [w:] tegoż, Art and Literature. Studies in Relationship, Duke University Press, Durham.
- Jaźwierski J. 2011. Ekspresja i tradycja artystycznych zapoż yczeń. Warburg – Gombrich – Reynolds, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2011, nr 2–3, s. 222–229.
- Kany R. 1989. Die religionsgeschichtliche Forschung an der Kulturwissenschaftlichen Bibliothek Warburg, „Bamberger Schriften zur Renaissanceforschung”, 19.
- Kivy P. 1959. Charles Darwin on Music, „Journal of the American Musicological Society”, vol. 12, nr 1.
- Jedlicki. J. 2000. Świat zwyrodniały. Lęki i wyroki krytyków nowoczesności, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
- Johnson Ch.D. 2012. Memory, Metaphor and Aby Warburg’s Atlas of Images, Cornell University Press, Ithaca.
- „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”. 2011, nr 2–3.
- Olechnowicz E. 2011. Pośmiertne ż ycie antyku. Medycejskie intermezza z 1589 roku, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 2–3, s. 216–221.
- Pfotenhauer H. 1985. Das Nachleben der Antike. Aby Warburgs Auseinandersetzung mit Nietzsche, „Nietzsche-Studien”, nr 14.
- Pochat G. 1983. Der Symbolbegriff in der Ästhetik und Kunstwissenschaft, Du-Mont Reiseverlag, Köln.
- Rampley M. 2011. Zur Vischer-Rezeption bei Warburg, [w:] Friedrich Theodor Vischer. Leben – Werk – Wirkung, red. B. Potthast, A. Reck, Universitätsverlag Winter, Heidelberg, s. 299–320. http://www.academia.edu/4872580/Zur_Vischer-Rezeption_bei_Warburg; dostęp: 23.11.2015.
- Warburg A. 2011a. Atlas Mnemosyne. Wprowadzenie, tłum. K. Pijarski, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2011, nr 2–3, s. 110–115.
- Warburg A. 2011b. Śniadanie na trawie Maneta. Wzorcotwórcza funkcja pogańskich bóstw elementarnych dla nowoczesnego odczucia natury, tłum. K. Pijarski, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2011, nr 2–3, s. 116–119.
- Watkin D. 1977. Morality and Architecture. The Development of a Theme in Architectural History and Theory from the Gothic Revival to the Modern Movement, Clarendon Press, Oxford.
- Wind E. 1996. Warburgs Begriff der Kulturwissenschaft und seine Bedeutung für die Ästhetik, [w:] Bildende Kunst als Zeichensystem 1. Ikonographie und Ikonologie. Theorien – Entwicklung – Probleme, red. E. Kaemmerling, DuMont Buchverlag, Köln.
- Wind E. 2001. Das Experiment und die Metaphysik, red. B. Buschendorf, Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, s. 235–253.
- Zumbusch C. 2004. Wissenschaft in Bildern. Symbol und dialektisches Bild in Aby Warburgs Menomosyne-Atlas und Walter Benjamins Passagen-Werk, Akademie Verlag, Berlin.
Downloads
Download data is not yet available.