Artykuły
Nr 1(4) (2013): Stan sztuki
Naukowe fascynacje sztuki. Przegląd arbitralny
-
Przesłane
-
10 June 2020
-
Opublikowane
-
01-04-2013
Abstrakt
Tekst „Naukowe fascynacje sztuki” opisuje zainteresowania współczesnych twórców sztuk plastycznych nauką. Autor po kolei omawia wpływ matematyki, fizyki, biologii, psychologii i nauk społecznych na koncepcje
artystyczne, tworzenie trendów, jak też konkretne dzieła sztuki. W tekście pojawia się wiele odniesień do artystów amerykańskich i europejskich, jednak najczęściej występują przykłady sztuki polskiej (m.in. W. Strzemiński, R. Winiarski, J. Kapusta, Z. Oksiuta, sztuka krytyczna). W podsumowaniu autor analizuje fascynacje artystów nauką, w tym pęd do eksperymentowania w kontekście ponowoczesnej pogoni za przeżyciami.
Bibliografia
- Bakke M. 2008. Bio art – sztuka in vivo i in vitro. http.//www.obieg.pl/ teksty/4408; dostęp: 10.01.2012.
- Baudrillard J. 1997. Precesja symulakrów, tłum. T. Komendant, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów pod redakcją Ryszarda Nycza, red. R. Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszyński, Kraków, s. 175–189.
- Baudrillard J. 2001. Ameryka, tłum. R.Lis, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.
- Bauman Z. 1996. Etyka ponowoczesna, tłum. J. Bauman, J. Tokarska-Bakir, PWN, Warszawa.
- Bauman Z. 2000. Ponowoczesność jako źródło cierpień, Wydawnictwo SIC!, Warszawa.
- Baumgarth C. 1988. Futuryzm, tłum. J. Tasarski, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
- Beuys J. 1987. Każdy artystą, [w:] Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny?, t. 2, red. S. Morawski, Czytelnik, Warszawa, s. 268–273.
- Beuys J. 1990. Teksty, komentarze, wywiady, wyb., oprac. J. Jedliński, tłum. J. Jedliński, A. Sochacki, M. Piotrowska, Akademia Ruchu, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa.
- Boccioni U. 1914. Pittura Scultura Futuriste, brak wydawnictwa, Milano,
- Boccioni U., Carrà C., Russolo, Balla G., Severini G. 1977. Manifest Techniczny, tłum. M. Czerwiński, [w:] Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wyb. i oprac. E. Grabska, H. Morawska, PWN, Warszawa, s. 151–154.
- Bourdieu P. 2005. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, tłum. P. Biłos, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
- Bourdieu P. 2001. Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego, tłum. A. Zawadzki, Wydawnictwo Universitas, Kraków.
- Brion M. 1960. Geschichte der abstrakten Kunst, Du Mont, Köln.
- Brogowski L. 2001. Powidoki i po... Unizm i Teoria widzenia Władysława Strzemińskiego, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
- Cichocki S. 2008. Wstęp. Z Arturem Żmijewskim rozmawia Sebastian Cichocki, [w:] Drżące ciała. Rozmowy z artystami, A. Żmijewski, wyd. II, poprawione i rozszerzone, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa, s. 7–15.
- Clifford J. 2000. Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, tłum. E. Dżurak, J. Iracka, E. Klekot, M. Krupa, S. Sikora i M. Sznajderman, Wydawnictwo KR, Warszawa.
- Eco U. 2008. Dzieło otwarte. Forma i nieokreśloność w poetykach współczesnych, tłum. L. Eustachiewicz i in., Wydawnictwo WAB, Warszawa.
- Eliade M. 1997. W poszukiwaniu historii i znaczenia religii, tłum. A. Grzybek, Wydawnictwo KR, Warszawa.
- Fisher-Lichte E. 2008. Estetyka performatywności, tłum. M. Borowski i M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków.
- Fisher H. 1987. Teoria sztuki socjologicznej, tłum. M. Iwińska, P. Paszkiewicz, [w:] Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny?, t. II, red. M. Stefan, Czytelnik, Warszawa, s. 296– 303.
- Foster H. 1996. The Return of the Real. Avant-Garde at the End of the Century, MIT Press, Cambridge.
- Giddens A. 2002. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, PWN, Warszawa.
- Gorządek E. 2006. Ryszard Winiarski. http://www.culture.pl/baza-sztuki-pelna-tresc/-/eo_event_asset_publisher/eAN5/content/ryszard-winiarski; dostęp: 10.01.2012.
- Guzek Ł. 2007. Sztuka instalacji, Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Wydawnictwo Neriton, Warszawa.
- Jakubowicz R. 2004. Ekstaza pamięci. Z Arturem Żmijewskim rozmawia Rafał Jakubowicz. http://magazynsztuki.eu/old/archiwum/teksty_internet_arch_all/archiwum_teksty_online_35.htm; dostęp: 02.01.2013.
- Janicka K. 1969. Światopogląd surrealizmu. Jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki, PWN, Warszawa.
- Jurgielewicz M. 2006. Sztuka transgeniczna w twórczości Eduardo Kaca. http.//www.obieg.pl/teksty/5750; dostęp: 12.02.2012.
- Kac Eduardo 2010. Meditations Biennale 11.09–30.10 2010. http.//www.mediations.pl/Kac_Eduardo-226?lid=1&filtr=all; dostęp:12.02.2012
- Kandyński W. 1996. O duchowości w sztuce, tłum. S. Fijałkowski, Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi, Łódź.
- Kaniowska K. 2007. Leiris i fotografia, „Konteksty”2007, nr 3–4, s. 270–273.
- Kosuth J. 1975. The Artist as Anthropologist, The Fox, New York.
- Kotula A., Krakowski P. 1973. Sztuka abstrakcyjna, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
- Kowalska B. 1999a. Kajetana Sosnowskiego pięć odkryć malarskich, „Format. Pismo Artystyczne”1999, nr 31–32, s. 46–47, 94.
- Kowalska B. 1999b. Między matematyką i sztuką, [w:] K-dron, red.J. Kapusta, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galeria Sztuki Współczesnej w Katowice, Łódź –Katowice.
- Kowalska B. 2001a. Z rozważań nad językiem geometrii w sztuce, [w:] W poszukiwaniu ładu. Artyści o sztuce, B. Kowalska, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice.
- Kowalska B. 2001b. W poszukiwaniu ładu. Artyści o sztuce, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice.
- Kuhn T.S. 2009. Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, Wydawnictwo Aletheia. Warszawa.
- Lyotard J.F. 1996. Filozofia i malarstwo w epoce eksperymentu, tłum. M.P. Markowski [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów pod redakcją Ryszarda Nycza, wyb. R. Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszyński, Kraków.
- MacCannell D. 2002. Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, tłum. E. Klekot i A. Wieczorkiewicz, MUZA SA, Warszawa.
- Możdżyński P. 2011. Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- Oksiuta Z. 2007. Formy procesy konsekwencje. Forms, processes, consequences, kat. wyst., Galeria Arsenał, Centrum Sztuki Współczesnej, Białystok–Warszawa.
- Osińska B. 2005. Sztuka i czas. Od klasycyzmu do współczesności, wyd. II, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
- Puchała M. 2007. Wstęp, [w:] Katarzyna Kozyra. In Art Dreams Come True. W sztuce marzenia stają się rzeczywistością, red. H. Wróblewska, kat. wyst., BWA Wrocław, Wrocław.
- Rauchenberger J., Kölbl Al. 2007. „Tak naprawdę żadnych Madonn nigdy w mojej twórczości nie było». Sztuka jako blasfemiczna analiza społeczeństwa. Z Robertem Rumasem rozmawiają Johannes Rauchenberger i Alois Kölbl. www.obieg.pl/artmix/artmix17_06.php; dostęp: 06.12.2011.
- Richter H. 1983. Dadaizm. Sztuka i antysztuka, tłum J.St. Buras, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
- Ritzer G. 2001. Magiczny świat konsumpcji, tłum. L. Stawowy, MUZA SA, Warszawa.
- Severini G. 1977. Mierzenie przestrzeni i czwarty wymiar, tłum. M. Czerwiński, [w:] Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, wyb. i oprac. E. Grabska, H. Morawska, PWN, Warszawa.
- Strzemiński W. 1975. Dualizm i unizm, [w:] tegoż, Pisma, Wydawnictwo PAN, Wrocław.
- Szerszeń T. 2007. „Documents” 1929–1930, „Konteksty”2007, nr 3-4, s. 240–249.
- Szotkowska O.K., red. 2005. Artur Żmijewski. Co stało się raz nie stało się nigdy, kat. wyst., Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa.
- Świtek G. 2005. Architektura + mowa, [w:] Krzysztof Wodiczko. Pomnikoterapia, red. A. Turowski, kat. wyst., Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa.
- Tomaszewski Y. 2008. Artyści u psychologów. Artur Żmijewski i Krzysztof Wodiczko w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. www.obieg.pl/text/08062501.php; dostęp: 14.05.2012.
- Vasarely V. 1970. Plasti-cité. L’oeuvre plastique dans votre vie quotidienne, Casterman, Paris.
- Viola B. 2007. Kwintet zdumionych, tłum. M. Wawrzyńczak, [w:] Bill Viola, red. M. Brewińska, kat. wyst., Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa.
- Wodiczko K. 2005. Rozbroja, [w:] Krzysztof Wodiczko. Pomnikoterapia, red. A. Turowski, kat. wyst., Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa.
- Żmijewski A. 2007. Polityczne gramatyki obrazów, [w:] Estetyka jako polityka, J. Rancière, tłum. J. Kutyła i P. Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
- Żmijewski A. 2008. Ciało, krawędź, brzeg. Z Grzegorzem Klamanem rozmawia Artur Żmijewski, [w:] Drżące ciała. Rozmowy z artystami, A. Żmijewski, wyd. II, poprawione i rozszerzone, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Downloads
Download data is not yet available.