Artykuły
Nr 2(5) (2013): Postsekularyzmy
Badania nad teodyceą indywidualną. O konieczności spotkania teologii i nauk społecznych na polu empirii
- Emilia Wrocławska-Warchala
-
Przesłane
-
11 June 2020
-
Opublikowane
-
01-11-2013
Abstrakt
Celem niniejszego artykułu było przedstawienie, jak teologia, socjologia i psychologia mogą przyczynić się do zgłębienia zagadnienia teodycei indywidualnej. W artykule został zaprezentowany projekt badawczy dotyczący teodycei narracyjnej, w którym połączenie perspektywy teologii (zarówno myśli teologicznej, jak i tzw. teologii empirycznej), socjologii i psychologii pozwoliło na wyodrębnienie 12 modeli teodycei wykorzystywanych przez katolików i luteranów w obliczu doświadczeń negatywnych. Za pomocą procedur jakościowych i ilościowych, wykorzystywanych w psychologii, wyróżnione modele zostały porównane, jeżeli chodzi o rodzaj doświadczeń, które mogą być wpasowane w ich ramy narracyjne i konsekwencje zastosowania modeli w wymiarze treści emocjonalnej doświadczenia. W artykule zostały również przedstawione strategie badawcze i inspiracje teoretyczne wykorzystane w projekcie badawczym. Analiza wybranych modeli teodycei została przedstawiona w sposób bardziej szczegółowy, by zilustrować przyjęte strategie badawcze.
Bibliografia
- Augustyn św. 2008. Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Wydawnictwo Znak, Kraków.
- Berger P.L. 1997. Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, tłum. W. Kurdziel, Nomos, Kraków.
- Bruner J.S. 1990. Życie jako narracja, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1990, nr 4, s. 3–17.
- Chmielnicka-Kuter E., Oleś P.K., Puchalska-Wasyl M. 2009. Metoda Konfrontacji z Sobą – 2000. Aneks do podręcznika, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.
- Davis B. 2006. The Reality of God and the Problem of Evil, Continuum, London, New York.
- Deselaers M. 1999. Bóg a zło. W świetle biografii i wypowiedzi Rudolfa Hössa komendanta Auschwitz, tłum. J. Zychowicz, Wydawnictwo WAM, Kraków.
- Dryll E. 2004. Homo narrans – wprowadzenie, [w:] Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne. red. E. Dryll, A. Cierpka, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa, s. 7–20.
- Flanagan K. 2001. The Return of Theology: Sociology’s Distant Relative, [w:] The Blackwell Companion to Sociology of Religion, red. R.K. Fenn, Blackwell Publishing, Oxford, s. 432–444.
- Furnham A., Brown L.B. 1992. Theodicy: A Neglected Aspect of the Psychology of Religion, „Journal for the Psychology of Religion” 1992, nr 2(1), s. 37–45.
- Gergen M.M., Gergen K.J. 1997. Toward a Cultural Constructionist Psychology, „Theory and Psychology” 1997, nr 7, s. 31–36.
- Giorgi A. 2003a. Wprowadzenie, [w:] Fenomenologia i badania psychologiczne, red. A. Giorgi, Trans Humana, Białystok, s. 16–22.
- Giorgi A. 2003b. Szkic psychologicznej metody fenomenologicznej, [w:] Fenomenologia i badania psychologiczne, red. A. Giorgi, Trans Humana, Białystok,s. 23–40.
- Hermans H.J.M., Hermans-Jansen E. 2000. Autonarracje. Tworzenie znaczeń w psychoterapii, tłum. P.K. Oleś, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.
- Hick J. 1966. Evil and the God of Love, Macmillan, London, Melbourne, Toronto.
- Hutchison J.F.W., Greer J.M. i Ciarrocchi J.W. 1999. An Empirical Exploration of Concomitants of Vossen’s Theodicies in a Population of Elderly Women, „Journal of Empirical Theology” 1999, nr 12 (2), s. 23–34.
- Hutsebaut D. 2003. Theodicy Models, Religious Coping Strategies, Self-Image and Post Critical Belief. An Empirical Study on a Sample of Dutch-speaking Belgians, „Archive für Religionpsychologie” 2003, nr 24, s. 75–84.
- Kay W.K. 1998. A Demonized Worldview: Dangers, Benefits and Explanations, „Journal of Empirical Theology” 1998, nr 11 (1), s. 17–29.
- Krzyżewski K., Majczyna M. 2003. O statusie i funkcjonowaniu kategorii doświadczenia w psychologii, [w:] Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, red. K. Krzyżewski, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 13–26.
- Lerner M.J. 1980. The Belief in a Just World: A Fundamental Delusion, Plenum Press, New York.
- McAdams D.P. 1985. Power, Intimacy, and the Life Story: Personological Inquiries into Identity, Guilford Press, New York.
- McAdams D.P. 1993. The stories we live by. Personal Myths and the Making of the Self, William Morrow and Company, New York.
- Moustakas C. 2001. Fenomenologiczne metody badań, tłum. S. Zabielski, Trans Humana, Białystok.
- Oleś P.K. 1992. Metoda Konfrontacji z Sobą J.M. Hermansa. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Warszawa.
- Pargament K.I. 1997. The Psychology of Religion and Coping. Theory, Research, Practice, Guilford Press, New York, London.
- Strange W. 1998. Dispensing with the Devil. Reflection on Kay, „Journal of Empirical Theology” 1998, nr 11 (1), s. 30–36.
- Straś-Romanowska M., Bartosz B., Żurko M. 2010. Słowo wstępne: Narracja jako opowieść indywidualna i jako tekst kultury, [w:] Psychologia małych i wielkich narracji, red. M. Straś-Romanowska, B. Bartosz i M. Żurko, Eneteia, Warszawa, s. 13–17.
- Śleszyński D. 1998. Wędrówka doświadczenia. Podejście fenomenologiczne i egzystencjalne, Trans Humana, Białystok.
- Tokarska U. 2002. Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia, [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, GWP, Gdańsk, s. 221–261.
- Tokarska U. 2004. Narracja autobiograficzna we wspomaganiu rozwoju człowieka, [w:] Narracja. Koncepcje i badania psychologiczne, red. E. Dryll, A. Cierpka, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa, s. 285–302.
- Trzebiński J. 2002a. Narracyjne konstruowanie rzeczywistości, [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, GWP, Gdańsk, s. 17–42.
- Trzebiński J. 2002b. Autonarracje nadają kształt życiu człowieka, [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, GWP, Gdańsk, s. 43–80.
- Trzebiński J. 2002c. Wstęp, [w:] Narracja jako sposób rozumienia świata, red. J. Trzebiński, GWP, Gdańsk, s. 13–16.
- Trzebiński J. 2008. Problematyka narracji we współczesnej psychologii, [w:] Narracja. Teoria i praktyka, red. B. Janusz, K. Gdowska, B. de Barbaro, Wydawnictwo UJ, Kraków s. 9–17.
- Uchnast Z., Iskra J. 2003. Doświadczenie cierpienia: jakościowa analiza zdarzeń życiowych, [w:] Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci, red. K. Krzyżewski, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 143–172.
- Van der Ven J.A. 1988. Practical Theology: From Applied to Empirical Theology, „Journal of Empirical Theology” 1988, nr 1 (1), s. 7–27.
- Van der Ven J.A. 1993. Practical Theology: an Empirical Approach, Pharos, Kampen.
- Van der Ven J.A., Vossen E. 1997. Education for Coping with Suffering, „Journal of Empirical Theology” 1997, nr 10 (1), s. 61–83.
- Vermeer P., Van der Ven J.A., Vossen E. 1996. Learning Theodicy, „Journal of Empirical Theology” 1996, nr 9 (2), s. 67–85.
- Vossen H.J.M. Eric 1993. Images of God and Coping with Suffering. The Psychological and Theological Dynamics of the Coping Process, „Journal of Empirical Theology” 1993, nr 6, s. 19–38.
- Weber M. 2002. Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, tłum. D. Lachowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Wertz F.J. 2003. Metody i wyniki fenomenologicznego badania psychologicznego złożonego zdarzenia: przeżyć ofiary przestępstwa kryminalnego, [w:] Fenomenologia i badania psychologiczne, red. A. Giorgi, Trans Humana, Białystok, s. 119–196."
Downloads
Download data is not yet available.