Articles
No. 1(4) (2013): The State of Art
To Invest and to Form: Artistic Tools in a Sociological Research
-
Submitted
-
10 June 2020
-
Published
-
01-04-2013
Abstract
Where to search for an agreement? Does the common ground for meeting of art and science exist? My answer is: yes. The common sense is this shared ground. I will present that by looking through the prism of a common sense at art and science, it is possible to recognize scientist’s actions identical to artist’s actions. They both must invest in art or science; they both form a material: an artist in an artistic way, a researcher in a scientific one. However, it is important that the fact of forming the material, even in a different way, is the activity that brings closer the artist and the researcher. I will show by giving examples of the research I conducted that the researcher’s investment in artistic tools allows him/her to deal with different, both theoretical and practical problems. I will finish by emphasizing that a sociologist and a writer are the professions that might learn a lot from each other.
References
- Barlösius E. 2010. „Klasycy w złotych ramach”. Przyczynek do socjologii klasyków, [w:] Nowe perspektywy teorii socjologicznej, red. A. Manterys, J. Mucha, Nomos, Kraków. , s. 5–30.
- Berlin I. 2002. Zmysł rzeczywistości, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
- Bourdieu P. 2006. Medytacje pascaliańskie, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- Bourdieu P., Wacquant L.L. 2001. Zaproszenie do socjologii refleksyjnej, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- Buchholz L., Wuggenig U. 2002. Constructing audiences, defining art. Public Art and social research. http://www.eipcp.net/transversal/0102/buchholz-wuggenig/en;dostęp: 23.09.2011.
- Davidson D. 1992. Eseje o prawdzie, języku i umyśle, PWN, Warszawa.
- Douglas M. 2011.Jak myślą instytucje, PWN, Warszawa.
- Groys B. 2004. Art in the Age of Biopolitics: From Artwork to Art Documentation. http://www.ranadasgupta.com/notes.asp?note_id=34; dostęp: 23.09.2011.
- Groys B. 2008. Art power, MIT Press, Cambridge–London.
- Gouldner A.W. 1984. Anty-Minotaur, czyli mit socjologii wolnej od wartości, [w:] Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej – tom 1, red. E. Mokrzycki, PIW, Warszawa.
- Kaufmann J.C. 2010. Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- Klawiter A., Wiener D. 2009. Emocje w odbiorze dzieła sztuki, [w:] Ekspektawywa_2, red. M. Starska, D. Wiener, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa, s. 27–47.
- Krajewski M. 2010a. Praca rąk we współczesnej sztuce. Manualność jako metafora, [w:] HAND-MADE. Praca rąk w postindustrialnej rzeczywistości, red. M. Krajewski, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa, s. 57–67.
- Krajewski M. 2010b. Przeciw inżynierii wizualnej. Ożywianie i uśmiercanie miasta, [w:] Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast, red. E. Rewers i A. Skórzyńska, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 181–195.
- Luhmann N. 2006a. Kultura jako pojęcie historyczne, [w:] Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia, red. E. Kuźma, A. Skrendo i J. Madejski, Universitas, Kraków, s. 47–70.
- Luhmann N. 2006b. Samoopisanie, [w:] Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia, red. E. Kuźma, A. Skrendo i J. Madejski, Universitas, Kraków, s. 71–89.
- Manovich L. 2009. Cultural Analytics: Visualising Cultural Patterns in the Era of “More Media”. http://manovich.net/articles; dostęp: 23.09.2011.
- Manovich L. 2011. Trending: The Promises and the Challenges of Big Social Data. http://www.manovich.net/DOCS/Manovich_trending_paper.pdf; dostęp: 23.09.2011.
- Markowski M.P. 1997. Dlaczego filozofowie czytają literaturę, „Literatura na Świecie”1997, nr 12, s. 216–230.
- Markowski M.P. 2009a. Inne światy, inne prawdy, „Znak” 2009, nr 10, s. 80–92.
- Markowski M.P. 2009b. Życie na miarę literatury, Homini, Kraków.
- Mills C.W. 2007. Wyobraźnia socjologiczna, tłum. M. Bucholc, PWN, Warszawa.
- Pamuk O. 2012. Pisarz naiwny i sentymentalny, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
- Pink S., Hubbard P., O’Neill M., Radley A. 2010. Walking Across Disciplines: From Ethnography to Arts Practice, „Visual Studies” 2010, nr 1, s. 1–7.
- Rorty R. 1999. Obiektywność, relatywizm i prawda, Aletheia, Warszawa.
- Schwartz B. 2010. Using our practical wisdom. http://www.ted.com/talks/barry_schwartz_using_our_practical_wisdom.html; dostęp: 12.01.2013.
- Schwinn T. 2009. Nowoczesność: od historycznych źródeł do współczesnej ekspansji. Socjologia Maxa Webera w XXI wieku, [w:] Nowe perspektywy teorii socjologicznej, red. A. Manterys, J. Mucha, Nomos, Kraków, s. 577–598.
- Serafijn Q.S. 2005. D-tower, [w:] aRt&D. Research and Development in Art, red. J. Brouwer, A. Mulder, A. Nigten, L. Martz, V2_Publishing/NAi Publishers, Rotterdam, s. 38–47.
- Szacki, J. 2002. Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa.
- Tilly C. 2009. Katalogi zdarzeń jako teorie, [w:] Nowe perspektywy teorii socjologicznej, red. A. Manterys, J. Mucha, Nomos, Kraków, s. 101–109.
- Touraine A. 2009. Od rozumienia społeczeństwa do odkrywania podmiotu, [w:] Nowe perspektywy teorii socjologicznej, red. A. Manterys, J. Mucha, Nomos, Kraków, s. 563–576.
- Williams R. 1989. Culture is ordinary, [w:] tegoż, Resources of Hope: Culture, Democracy, Socialism, Verso, London.
- Znaniecki F., Ziółkowski J. 1984. Czym jest dla ciebie miasto Poznań? Dwa konkursy: 1928/1964, PWN, Warszawa–Poznań.
Downloads
Download data is not yet available.