Artykuły
Nr 2(7) (2014): Co nam po kontrkulturze?
Dlaczego potrzebujemy kontrkultury? Współczesne refleksje nad książką Theodore’a Roszaka „The Making of a Counter Culture”
Abstrakt
Kontrkultura to pojęcie prowokacyjne, ponieważ oznaczając sprzeciw wobec kultury, jest zarazem jej częścią; namawiając młode pokolenie do buntu, wymaga też niezwykle dojrzałego projektu; sprzeciwiając się modernizacji, nawołuje do uniwersalizmu moralnego, będącego jej istotną cechą. Niniejszy artykuł stanowi próbę znalezienia konstytutywnych idei kontrkultury i zestawienia ich z innymi ideologiami, przy jednoczesnymi wskazaniu jej przewag i słabości. Wskazuje też na znaczenie kontrkultury dla rozumienia istoty ruchów społecznych. Wątkiem, który ostatecznie okazuje się mieć centralne znaczenie, jest napięcie między artystyczną a filozoficzną interpretacją podmiotu.
Bibliografia
- Alexander J. 2006. The Civil Sphere, Oxford University Press, New York.
- Alexander J. 2010. The Performance of Politics. Obama’s Victory and the Democratic Struggle for Power, Oxford University Press, Oxford, New York.
- Eisenstadt N. S. 2003. From Generation to Generation, Transaction, New Brunswick, London.
- Habermas J. 1968. Technik und Wissenschaft als Ideologie, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
- Habermas J. 1975. Legitimationsprobleme im Spätkapitalismus, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
- Habermas J. 1981. Theorie des kommunikativen Handelns, t. I i II, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
- Hochschild A. R. 2012. The Outsourced Self. Intimate Life in Market Times, Metropolitan Books, New York.
- Inglehart R. 1977. The Silent Revolution. Changing Values, Behaviours, Institutions, and Organizations across Nations, Sage, Beverly Hills.
- Kaczmarczyk M. 2010. Nieposłuszeństwo obywatelskie a pojęcie prawa, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- Luhmann N. 1996. Tautologie und Paradoxie in den Selbstbeschreibungen der modernen Gesellschaft, [w:] tenże, Protest. Systemtheorie und soziale Bewegungen, Suhrkamp, Frankfurt am Main, s. 79–106.
- Nietzsche F. 1991. Tako rzecze Zaratustra. Książka dla wszystkich i dla nikogo, tłum. W. Berent, „Bis”, Warszawa.
- Parsons T. 2010. System społeczny, tłum. M. Kaczmarczyk, NOMOS, Kraków.
- Read H. 1973. O pochodzeniu formy w sztuce, tłum. E. Życieńska, PIW, Warszawa.
- Reckwitz A. 2012. Die Erfindung der Kreativität. Zum Prozess gesellschaftlicher Ästhetisierung, Suhrkamp, Frankfurt am Main.
- Roszak T. 1968. The Making of a Counter Culture. Reflections on the technocratic society and its youthful opposition, Anchor Books, G Sharp G. 1973. The Dynamics of Nonviolent Action, Porter Sargent, Boston.
- Snow D., Phillip W. D. 1995. The Chicago Approach to Collective Behavior, [w:] A Second Chicago School? The Development of a Postwar American Sociology, red. Gary Alan Fine, University of Chicago Press, Chicago, London, s. 188–220.
- Sulej K. 2014. Zostanie po nas tylko dobra muzyka. Wywiad z Jenny Diski, „Wysokie obcasy” 2014, nr 17.
- Thome H. 2012. Zmiana wartości w Europie z perspektywy empirycznych badań społecznych, [w:] Kulturowe wartości Europy, red. H. Joas, R. Wiegand, tłum. M. Bucholc, M. Kaczmarczyk, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa, s. 307–354.
- Touraine A. 2000. Can We Live Together? Equality and Difference, Stanford University Press, Stanford.
Downloads
Download data is not yet available.