Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 2(21) (2021): Historical Sociology

“The Propaganda Significance of Borscht”: Food and Polish Cultural Identity in the Interwar Period

DOI
https://doi.org/10.51196/srz.21.9
Submitted
January 10, 2022
Published
2021-11-01

Abstract

In this article the author reviews and interprets the use of restaurants and food-industry stands in the Polish sections of three international exhibitions organised in the interwar period (in Paris in 1925 and 1937, and in New York in 1939). The primary goal of the Polish exhibiters was to present the cultural identity of the nation, whose distinctiveness and right to self-determination was the main legitimation for the existence of the Second Polish Republic. The author considers whether food can be viewed as a full-fledged element of this representation and what images of Polishness were constructed with its help. She points out that in 1925 the potential of food was not used, while in 1937 and 1939 it was more and more effectively included in the representation of Polish cultural identity. In accord with the principles of gastro-diplomacy, the most successful exhibit was one in which a traditional Polish feast was arranged.

References

  1. Acosi. 1937. „Polska” (?!) restauracja w Pawilonie Polskim na Wystawie paryskiej, „Ilustrowany Kuryer Codzienny”, nr 194, s. 6.
  2. Bilewicz H. 2008. Architektura wnętrza. Międz ywojenna twórczość Włodzimierza Padlewskiego, [w:] Włodzimierz Padlewski. Architektura i sztuka. W roku jubileuszu stulecia urodzin, red. H. Bilewicz, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, s. 99–123.
  3. Billig M. 2008. Banalny nacjonalizm, tłum. M. Sekerdej, Znak.
  4. Chapple-Sokol S. 2013. Culinary Diplomacy: Breaking Bread to Win Hearts and Minds, „The Hague Journal of Diplomacy”, vol. 8, no. 2, s. 161–183.
  5. Chmielewska A. 2019. Wyobrażenia polskości. Sztuki plastyczne II Rzeczpospolitej w perspektywie społecznej historii kultury, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  6. Drexlerowa A.M. 2005. Część I, [w:] A.M. Drexlerowa, A.K. Olszewski, Polska i Polacy na powszechnych wystawach światowych 1851–2000, Instytut Sztuki PAN, s. 9–160.
  7. Dyboski R. 1939. Polska dawniej i dziś, [w:] Katalog oficjalny działu polskiego na międzynarodowej wystawie w Nowym Jorku 1939, Drukarnia Polska, s. 31A–51A.
  8. Faryna-Paszkiewicz H. 1993. „Jesteśmy od tysiąca lat” – polski pawilon na wystawie Nowy Jork 1939, [w:] Między Polską a światem. Od średniowiecza po lata
  9. II wojny światowej, red. M. Morka, P. Paszkiewicz, Instytut Sztuki PAN, Wydawnictwo „Krąg”, s. 387–408.
  10. Ichijo A., Johannes V., Ranta R. 2019. Introduction, [w:] The Emergence of National Food: the Dynamics of Food and Nationalism, red. A. Ichijo, V. Johannes, R. Ranta, Bloomsbury Academic, s. 1–14.
  11. Ichijo A., Ranta R. 2016. Food, National Identity and Nationalism: from Everyday to Global Politics, Palgrave Macmillan.
  12. Katalog oficjalny działu polskiego na Międzynarodowej Wystawie Sztuka i Technika w Paryżu. 1937. Polska Agencja Telegraficzna.
  13. Katalog oficjalny działu polskiego na międzynarodowej wystawie w Nowym Jorku 1939. 1939. Drukarnia Polska.
  14. Kondracki M. 1937. W hotelu Europy, „Pion”, nr 29, s. 4.
  15. Kruk. S. 1925. Wieczór na wystawie Sztuk dekoracyjnych w Paryżu, „Ilustrowany Kuryer Codzienny: dodatek tygodniowy”, nr 183, s. 20.
  16. Męczykowska B. 2012. „Stół to miejsce jedyne, gdzie człowiek nie nudzi się przez pierwszą godzinę”. Posiłki serwowane na transatlantykach M/S „Piłsudski” i M/S „Batory”, [w:] Polska nad Bałtykiem. Konstruowanie identyfikacji kulturowej państwa nad morzem 1918–1939, red. D. Konstantynów, M. Omilanowska, słowo/obraz terytoria, s. 82–91.
  17. Mędrzecki W. 2012. Polskie uniwersum symboliczne w Drugiej Rzeczypospolitej. Uwagi wstępne, [w:] Kultura i społeczeństwo II Rzeczypospolitej, red. W. Mędrzecki, A. Zawiszewska, Instytut Historii PAN, s. 25–38.
  18. Mitchell T. 2001. Egipt na wystawie świata, tłum. E. Klekot, Państwowy Instytut Wydawniczy.
  19. Morcinek G. 1937. Ludzie na drodze. I: W Mysiej Wieży, „Gazeta Polska”, nr 218, s. 3.
  20. New York World’s Fair 1939: Official Guidebook. 1939. Exposition Publications.
  21. Nowakowska K. 2013. Pawilon polski na nowojorskiej wystawie światowej (1939–1940) i jego dalsze dzieje / The Polish Pavilion at the New York World’s Fair (1939–1940) and Its Subsequent Fate, tłum. wersji ang. Th. Mirecki, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Departament Dziedzictwa Kulturowego.
  22. Ogólne wytyczne Wszechświatowej Wystawy Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu i Organizacja Działu Polskiego. 1925. „Rzeczy Piękne”, nr 9–12, s. 179–182.
  23. Olszewski A.K. 2005. Część II, [w:] A.M. Drexlerowa, A.K. Olszewski, Polska i Polacy na powszechnych wystawach światowych 1851–2000, Instytut Sztuki PAN, s. 163–278.
  24. Podhorska-Okołów S. 1937. Z wystawy paryskiej, „Bluszcz”, nr 31, s. 8.
  25. Potocki A. 1924/1925. Wystawa Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu, „Sztuki Piękne”, z. 12, wrzesień 1925, s. 541–567.
  26. Rogoyska M. 1963. Paryskie zwycięstwo sztuki polskiej w roku 1925, [w:] Z zagadnień plastyki polskiej w latach 1918–1939, red. J. Starzyński, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 21–64.
  27. Rozmowy z profesorem Włodzimierzem Padlewskim. Młoda architektura. 2008. [w:] Włodzimierz Padlewski. Architektura i sztuka. W roku jubileuszu stulecia urodzin, red. H. Bilewicz, Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, s. 25–47.
  28. Samozwaniec M. 1937. Dusze pawilonów na wystawie paryskiej, „Kino. Tygodnik Ilustrowany”, nr 49, s. 2.
  29. Siennicka H. 1939. Pawilon polski, „Prosto z Mostu”, nr 36, s. 2.
  30. Sieradzka A. 1996. Art Déco w Europie i w Polsce, Oficyna Wydawnicza Volumen, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  31. Smoczyński R., Zarycki T. 2017. Totem inteligencki. Arystokracja, szlachta i ziemiaństwo w polskiej przestrzeni społecznej, Scholar.
  32. Sosnowska J.M., red. 2007. Wystawa paryska 1925. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 16–17 listopada 2005 roku, Instytut Sztuki PAN.
  33. Sosnowska J.M., red. 2009. Wystawa paryska 1937. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 22–23 października 2007 roku, Instytut Sztuki PAN.
  34. Sosnowska J.M., red. 2012. Wystawa nowojorska 1939. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 23–24 listopada 2009 roku, Instytut Sztuki PAN.
  35. Stefańska A. 2000/2001. Polska na wystawie światowej w Nowym Jorku w latach 1939–1940, „Niepodległość”, t. 51, s. 239–296.
  36. Szczerski A. 2018. Historia sztuki II Rzeczypospolitej – perspektywy badawcze, „Rocznik Historii Sztuki”, t. 43, s. 5–9.
  37. Tellström R., Gustafsson I.B., Lindgren H. 2008. Constructed National Food and Meal Archetypes at International Exhibitions from Paris 1867 to Aichi 2005, „National Identities”, vol. 10, no. 3, s. 313–327.
  38. (t.krasz.). 1936. Udział Polski w Wystawie Paryskiej, „Kurjer Poznański”, nr 485, s. 2.
  39. Wieczorkiewicz A. 2008. Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Universitas.

Downloads

Download data is not yet available.