Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles

No. 2(5) (2013): Post-Secularisms

Woman and Body. Theosociological Perspective

  • Aneta Gawkowska
Submitted
11 June 2020
Published
01-11-2013

Abstract

The sociotheological perspective of the article presents some reasons for the modern exclusion of the problems of femininity and corporeality from the center of theoretical concerns as well as their depreciation in social practice. The author reflects on the realist philosophical perspective present in the theology of the body and in the new feminism which hold radically opposed to modernity vision of the good, freedom, social relations, and the human nature. She tries to show the attractiveness for modern social sciences of coming back to the questions and inspirations present in theology. The excluded or ignored in modernity motives linked to the body and womanhood (which is evidenced by theories of Ockham, Descartes, Bacon, or Kant) are coming back now in many forms. The little known form presented by the new feminism seems to be most interesting due to its radical shift from the typical modern approach to the questions of receptivity, freedom, and the good.

References

  1. Alvaré H.M. 1997. A New Feminism, http://mural.uv.es/nocermo/alvare.htm; dostęp: 22.03.2012 (pierwotnie publikowane w: „Liguorian”, maj 1997).
  2. Fox-Genovese E. 2008. Równość i zróżnicowanie. Praktyczne problemy nowego feminizmu, [w:] Kobiety w Chrystusie. W stronę nowego feminizmu, red. M.M. Schumacher, tłum. M. Romanek, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa, s. 337–354.
  3. Glendon M.A. 1997. Women’s identity, Women’s rights and the Civilization of Life, [w:] „Evangelium Vitae” and Law, red. A.L. Trujillo, Libreria Editrice Vaticana, Vatican, s. 63–75.
  4. Jan Paweł II. 1986. Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Odkupienie ciała a sakramentalność małżeństwa. Libreria Editrice Vaticana, Citta del Vaticano.
  5. Jan Paweł II. 1994. List do rodzin Gratissimam sane.
  6. Jan Paweł II. 1995. Evangelium vitae.
  7. Jan Paweł II. 2005. Homilia wygłoszona w czasie Mszy świętej na Jasnej Górze, 4.06.1979 [dokument dźwiękowy], [w:] Musicie być mocni. I Pielgrzymka Jana Pawła II do Polski 2–10 czerwca 1979, Płyta CD, Polskie Radio, Warszawa.
  8. Léna M. 2008. Twórcze zróżnicowanie. Edukacja kobiet, [w:] Kobiety w Chrystusie. W stronę nowego feminizmu, tłum. M. Romanek, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa, s. 371–385.
  9. Martin F. 1994. The Feminist Question. Feminist Theology in the Light of Christian Tradition, MI: Eerdmans, Grand Rapids.
  10. Paweł VI. 1968. Humanae vitae.
  11. Pinckaers S.T. 1994. Źródła moralności chrześcijańskiej. Jej metoda, treść, historia, tłum. A. Kuryś, Wydawnictwo „W drodze”, Poznań.
  12. Schumacher M.M. 2008. Wprowadzenie do nowego feminizmu, [w:] Kobiety w Chrystusie. W stronę nowego feminizmu, red. M.M. Schumacher, tłum. M. Romanek. Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa, s. 21–30.
  13. De Solenni P.F. 2000. A Hermeneutic of Aquinas’s Mens Through a Sexually Differentiated Epistemology. Towards and Understanding of Woman as Imago Dei, Apollinare studi, Roma.
  14. Waldstein M. 2012. Sens ciała. Wokół filozofii seksualności Jana Pawła II, tłum. M. Romanek, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa.
  15. Wojtyła K. 1982. Miłość i odpowiedzialność, TN KUL, Lublin.

Downloads

Download data is not yet available.