Artykuły
Nr 2(11) (2016): Nuda
O dwóch pojęciach nudy w kontekście rozważań nad tym, czy nuda jest twórcza
-
Przesłane
-
26 June 2020
-
Opublikowane
-
01-11-2016
Abstrakt
W artykule naświetlone zostają powiązania między sytuacyjnym doświadczaniem nudy a stanami umysłu, które autorka nazywa odpowiednio: „ograniczonym” (zablokowanym) oraz „otwartym” (nieograniczonym). Niektórzy badacze fenomenu nudy zaznaczają, iż „nuda jest twórcza” i wyjaśniają to za pomocą neurologicznego faktu występowania niskiego pobudzenia w mózgu, co z kolei łączy się z poszerzeniem pola uwagi oraz z dyspozycją osób znudzonych do tworzenia odległych asocjacji. Inni twierdzą, że „nuda jest twórcza”, gdyż być znudzonym to doświadczać pewnych sytuacyjnych blokad, które domagają się przezwyciężenia, i dzięki temu właśnie osoby (wcześniej) nudzące się dokonują (następnie) czegoś twórczego. Problem, jaki się tutaj wyłania, jest następujący: Czy stan umysłowy powiązany z nudą należy opisywać w kategoriach doświadczania ograniczeń, czy raczej jako poczucie otwartości? Być może zanalizowanie tego problemu przybliży nas do zrozumienia zasadniczego pytania o to, jaka jest istota nudy.
Bibliografia
- Burkus D. 2014. The Creative Benefits of Boredom, „Harvard Business Review”, https://hbr.org/2014/09/the-creative-benefits-of-boredom/; dostęp: 10.07.2015.
- Doehlemann M. 1991. Langeveile?: Deutung eines verbreiteten Phanomens, Suhrkamp.
- Eastwood J.D. i in. 2012. The Unengaged Mind, „Perspectives on Psychological Science”, nr 7(5), s. 482–495.
- Gasper K., Middlewood B.L. 2014. Approaching Novel Thoughts: Understanding Why Elation and Boredom Promote Associative Thought More than Distress and Relaxation, „Journal of Experimental Social Psychology”, nr 52, s. 50–57.
- Goetz T. i in. 2014. Types of Boredom: An Experience Sampling Approach, „Motivation and Emotion”, nr 38(3), s. 401–419.
- Kolańczyk A. 2011. Uwaga ekstensywna. Model ekstensywności vs. intensywności uwagi, „Studia Psychologiczne”, nr 49(3), s. 7–27.
- Mann S., Cadman R. 2014. Does Being Bored Make Us More Creative?, „Creativity Research Journal”, nr 26(2), s. 165–173.
- Mednick S.A. 1962. The Associative Basis of the Creative Process, „Psychological Review”, nr 69, s. 220–232.
- Nęcka E. 2003. Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Nietzsche F. 2003 [1882]. Wiedza radosna, tłum. L. Staff, Zielona Sowa.
- Philips A. 1993. On Kissing, Tickling, and Being Bored: Psychoanalytic Essays on the Unexamined Life, Harvard University Press.
- Stein M.I. 1953. Creativity and Culture, „Journal of Psychology”, nr 36, s. 311–322.
- Svendsen L. 2005. A Philosophy of Boredom, Reaktion Books.
- Wemelsfelder F. 1984. Animal Boredom: Is a Scientific Study of the Subjective Experiences of Animals Possible?, [w:] Advances in Animal Welfare Science 1984/85, red. M.W. Fox, L.D. Mickley, The Humane Society of the United States, s. 115–154.
Downloads
Download data is not yet available.