Artykuły
Nr 2(5) (2013): Postsekularyzmy
Losy sacrum w „świeckiej epoce”. Émile Durkheim versus Philip Rieff o „sakralnym” i „świeckim porządku”
-
Przesłane
-
11 June 2020
-
Opublikowane
-
01-11-2013
Abstrakt
Artykuł omawia dwa epistemologicznie przeciwstawne rozumienia sacrum i jego miejsca w społeczeństwie, wyrażone w socjocentrycznej teorii klasyka socjologii Emile’a Durkheima oraz ontologicznej teorii kultury neofreudysty Philipa Rieffa. Teorie te służą za punkt wyjścia do refleksji nad dokonującym się właśnie w naukach społecznych „zwrotem postsekularnym”.
Bibliografia
- Agamben G. 2008. Suwerenna władza i nagie życie Homo sacer: sovereign power and bare life, tłum. M. Salwa, Prószyński i Sk-a, Warszawa.
- Ahmed A. 1992. Postmodernism and Islam. Predicament and promise, Routledge, London, New York.
- Asad T. 1993. Genealogies of Religion. Discipline and Reasons of Power in Christianity and Islam, The John Hopkins University Press, Baltimore.
- Cannell F. 2006. Introduction. The Anthropology of Christianity, [w:] The Anthropology of Christianity, red. F. Cannell, Duke Univeristy Press, Durham, London, s. 1–49.
- Davie G. 2007. The Sociology of Religion, Sage Publications, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore.
- Douglas M. 2004. Symbole naturalne. Rozważania o kosmologii, tłum. E. Dżurak, WUJ, Kraków.
- Douglas M. 2007. Czystość i zmaza, tłum. M. Bucholc, PIW, Warszawa.
- Durkheim E. 1990. Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, tłum. A. Zadrożyńska, PWN, Warszawa.
- Evans-Pritchard E. 2007. Religia Nuerów, tłum. K. Baraniecka, M. Olszewski, Wydawnictwo „Marek Derewiecki”, Kęty.
- Habermas J. 2007. Filozoficzny dyskurs nowoczesności, tłum. M. Łukasiewicz, Universitas, Kraków.
- Hervieu-Léger D. 1999. Religia jako pamięć, tłum. I. Borowik, NOMOS, Kraków.
- Herzfeld M. 2004. Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, tłum. M.M. Piechaczek, WUJ, Kraków.
- Lubańska M. 2008. Postchrześcijaństwo i postjudaizm w teorii kultury Philipa Rieffa, „Slavia Meridionalis” 2008, nr 8, s. 365–390.
- Lukes S. 2012. Durkheim. Życie i dzieło, tłum. E. Klekot i E. Szul-Skjoeldkrona, Oficyna Naukowa, Warszawa.
- Lynch G. 2012. The Sacred in the Modern World. A Cultural Sociological Approach, Oxford University Press, Oxford, New York.
- Milbank J. 2006. Theology and Social Theory. Beyond Secular Reason, Blackwell Publishing House, Malden, Oxford.
- Needham R. 1972. Belief, language and experience, The University of Chicago Press, Chicago.
- Ricoeur P. 1985. Religia, ateizm, wiara, [w:] Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie. oprac. S. Cichowicz, tłum. E. Bieńkowska, PAX, Warszawa.
- Rieff P. 2006. My Life among the Deathworks. Illustrations of the Aesthethics of Authority, University of Virginia Press, Charlottesville, London.
- Rieff P. 1987. The Triumph of the Therapeutic. Uses of Faith after Freud, University of Chicago Press, Chicago, London.
- Tambiah S. 2007 Magia, nauka, religia a zakres racjonalności, tłum. B. Chlebowicz, WUJ, Kraków.
- Taylor Ch. 2007. The Bulwark of Belief, [w:] A Secular Age, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge, London.
- Turner V., Turner E. 1992 [1978]. Image and Pilgrimage in Christian Culture. Athropological Perspectives, Columbia University Press, New York.
- Zondervan A.A.W. 2005. Sociology and the Sacred. An Introduction to Philip Rieff’s Theory of Culture, University of Toronto Press, Toronto, Buffalo, London.
Downloads
Download data is not yet available.